trešdiena

Klāss Vāvere - Šūpuļdziesmas pieaugušajiem

Domājot, ko īsti pastāstīt par šo grāmatu, sapratu, ka "mana lieta" būs uzsākt ar to, kā pie tās tiku. Kā Klāsa Vāveres vārds (kis, kis kauns, painteresējos un nosarku par savu nezināšanu), tā arī šis "dzejoļu" (ar vai bez pēdiņām, kā jums labpatīk) krājums man bija sveši līdz pirmajai tikšanās reizei "Mansarda" izpārdošanā. Tajā ielāčoju īsi pirms slēgšanas, kad daļa grāmatu bija jau papirktas, un "1 EUR" kaudzītē uzreiz ievēroju šo plāno, balto grāmatiņu. Lai cik klišejiski tas skanētu, mūsu tikšanās bija nejaušība, jo grāmata ieintriģēja, kad, "uz dullo" šķirstot, pretī izleca Pink Floyd "The Wall". Okei. Es zinu, kas tas ir, es piepazinu vēl dažus person- un dziesm- vārdus, un galu galā tas ir 1 eiro. Kāpēc nē?

Kā teikuši tematā zinošāki cilvēki, šī grāmata ir "dzīvesstāsts caur muzikāliem piedzīvojumiem". Aiz katra dzejoļa slēpjas dziesma vai albums, kā arī stāsts par mūziķiem un nedaudz par pašu K.Vāveri. Katra nodaļa papildināta ar melnbaltām fotogrāfijām - burtnīcu lapām, daudzstāvenēm, avīžu izgriezumiem utt. Manuprāt, šarmanti ir arī autora komentāri pēc katra no dzejoļiem - par atsaucēm uz konkrētu dziesmu vai albumu tajā, par notikumiem, par savu pieredzi vai pirmo randiņu ar konkrēto skaņdarbu.

Kopumā par "Šūpuļdziesmām pieaugušajiem" man ir dalīts viedoklis. No vienas puses, man ļoti patika. Daļa dzejoļu radīja patīkamas noskaņas un ļāva iztēlei veidot skaistu stāstu par dziesmu. Kā jau teicu, liels pluss bija autora komentāri, kas palīdzēja uztvert arī man nepazīstamo un veicināja saiknes rašanos starp autoru un lasītāju. Tāpat brīžos, kad bez palīdzības sapratu kas šeit domāts - deguns gaisā - sajutos kā mūzikas gurmāne, īsta pazinēja. No otras puses, es dzeju apriju. Varbūt arī tas ir labi un norāda uz K.Vāveres meistarību, bet man nepatika, ka tā, jo izpalika patīkama pēcgarša. Dažbrīd arī šķita, ka atsauču vienā dzejolī ir par daudz, kas radīja lēkāšanu no viena pie otra.

Lai nu kā, pacietīgākam lasītājam ieteiktu šo grāmatu lasīt lēnāk un baudpilnāk, ne tikai lasot, bet arī noklausoties autora piedāvātos skaņdarbus. Steidzīgajiem - labāk nē.

Mans subjektīvais vērtējums: 7/10